27 Şubat 2012 Pazartesi

Japon Kültürü- Bozkurt Güvenç

Sf 23—Ormanlık alan %69
Mera ve otlak %2.5
Tarıma elverişli arazi %14.5
Konut, boş alan %14
2000 kişi km kare japonya/ 200 kişi km kare Türkiye/batı almanya 732 kişi---1970 civarı rakamlar
Ormanlık alaınların kesilmesi ve kullanılması Japon kültürü gereği yapılmamaktadır. Yasaktan ziyade bir düşünce şeklidir. Bu nedenle çok az olan tarım arazilerini en verimli şekilde kullanmak isterler. Beslenmede deniz ürünleri ağırlıklıdır.
Sf 53—ülkede her 1000 japondan biri gansterdir. Neler yaptıkları vs günlük basına yansımaz. Genel davranış şekli, kişinin düzene baş kaldırması değil, tepki göstermemesidir. Sessiz ve soğuk kalıdırılar ve ölçülü-dikkatli bekleyişi yeğ tutarlar. Kent yaşamı düzenlidir. Sabah açılan çukurlar, ertesi güne bırakılmaz.
Sf 56—iş ilişikileri tebessümle başlar, güler yüzle biter. Günlül işlerinde çok yorulan Japonları trende vs ayakta uyur gibi dinlenirken görebiirsiniz.
Sf 66—geleneksel hazır yemek taşıma sistemi—bisiklet ile bir elinde tepsi ve tepside kat kat üst üste tespside taşınan yemekler. Bunun için amortisörlü yeni sistemler yapıldı.
Sf 72—sake (pirinç şarabı)kahve fincanı büyüklüğündeki seramik fincanlarda içilir. %20 alkol.
Sf 73—Tokya’da 2000 aşkın aşk oteli vardır. Bir genelev değildir. Kadın ticareti 1957’den beri yasaktır. Çalışma günlerinden gelenlerin 1/3 ve hafta sonu gelenlerin yarısı evlilermiş. Japon ev yaşam şekli değerlendirildiğinde….küçük mekan, kağıt duvarlar….
Sf 92-96 görgü kuralları
1-temizlik—her gün banyo yaparlar—mutlaka temiz ve ütülü giyinirler—ceplerinde mutlka mendil olur—burun silmek ayıptır---ter kokusu duyulmaz—para buruşturulmaz, kıvrılmaz—evde terlik giyilir—tuvalette ayrı terlik giyilir
2-günlük hayatta en dikkati çeken darvanış belden eğilerek selamlamadır. Eğilmenin derecesi 15-45 derecedir. Genellikle selam lan kişi de aynı derecede eğilrek selam verir. Ancak biri fazla eğilmişse, ikini, üçüncü denemede dereceyi dengelemek için tekrar tekrar eğilirler.
3—hediye alış-verişi—arkadaş ziyaretine bile eli boş gidilmez.
4-sessizce özür dileme—bir şeyle meşgul olan birine rahatsız etmemek için el ile sessizce özür dilenir.
Sf125—Şodo—yazı sanatının genç yaşlarda başlayan ve ömür boyu süren kendine özgü bir eğitim sistemi vardır. Şodo deneyerek, yazıp-bozarak öğrenilir. Öğrencinin mekan duyarlılığı geliştikçe, kağıt boyları, fırça ve çizgiler küçülür. Tüm bedenin birlikte hareketi ile çekilir. Bu yüzden yazı sadece düşünceyi değil, bedebdeki duygu birikimleirni ve gerllimleri dile getirir. Japon hayatı boyunca yazar. Kendi yazdığı ve başlarının yazdığını yorumayı öğrenir. ‘benden içeri olan benle konuşmak, tanışmaktır’
Sf 128—çay ve çay sanatı—15.yy da önem kazandı ve günümüze kadar geldi.
Sf 165—Japon için biz kavramı vardır. Aile çok önemlidir ve iş yeri de aile gibi görülür. Patron baba rolündedir ve baba gibi davranması beklenir. Bir japonun işini değiştirmeyi istemesi çok ayıplanıcak bir davranıştır. Girdiiği işten emekli olmsı beklenir.
Sf 235—japon dili—ilk dönemlerde resimle anlatımın zaman içinde şekil değilştirerek kvramları ifade eder hale gelmesi ile oluşan dildir.
Sf 270—aile—japon çocuğu yüksek dozda sevgi ile büyür. Her gün aile ana –baba ve kardeşleri ile aile banyosu en önemli mutluluktur. Anne-baba çocuğu sıtında taşır. 3-5 aylıkken bebekler tuvaletlerini ifade etmeye başlarlar. 1-1.5 yaşına gelince kendi oyuncaklarını koyduğu çantası onun sorumluluğun verilir, kendi taşır.
Sf 306—bebeğe davranış şekli
1—bebek isteyince doyurmak
2—bebeği elden geldiğince ağlatmamak
3—mümkün olduğunca anne ile olmasını sağlamak—onun teninden, kokusundan, güveninden beslenmesini sağlamak
4—bebekle uzlaşmaya çalışmak
5-doğrudan düzeltmek yerine dolaylı etkilemek—örnek aile problemini, öğretmene söylerek çözmek
6—çatışmak yerine gerilimi düşürmek

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder